declandejong.reismee.nl

Fraser tot Brisbane

Hallo lieve mensen,

Het is inmiddels alweer mei en ik ben al 7 maanden op reis. De tijd vliegt voorbij en ik loop een behoorlijk stuk achter met de blogs, dus daar komt ie.

Na de Whitsundays achter ons te hebben gelaten reden we door naar Hervey Bay, de voornaamste reden dat mensen hier naar toegaan is om door te reizen naar Fraser Island. Dat was ook ons plan. Fraser Island is het grootste zand eiland ter wereld en staat op de ‘World Heritage Areas’ lijst. In het hostel hebben we een groepstour geboekt voor 2 dagen. Na paar dagen in Hervey Bay te hebben doorgebracht, vertrok de boot naar Fraser Island.

Onze groep bestond uit zo een 20 mensen, 3 grote 4wd auto’s en een gekke Australische vrouw als begeleidster. Als je wilde rijden moest je jezelf opgeven en kreeg je vooraf de instructies, uiteraard wilde ik en Pat rijden. Na een korte boottocht kwamen we aan en begon het rijden. De meeste mensen die niet wilden rijden zaten in de voorste auto bij de begeleidster. Ik en Patrick zaten in de middelste auto met 4 gekke Fransozen, hillarisch. Heel de dag hebben we over hobbelige zandpaden en over stranden gereden. Het strand wordt gezien als een snelweg en dus gelden er ook normale verkeersregels. Vanaf het strand stijgen ook kleine vliegtuigjes op, gaaf om te zien. Het uitzicht over de duinen, heuvels, strand en de zee was prachtig. Waanzinnig om met 80 km/h over het strand te kunnen rijden. Op de snelweg reden ook grote 4wd tourbussen, bizar. Het was een waanzinnige dag vol avontuur en prachtige omgeving. Tijdens de instructie werd op dringende toon gezegd dat we achter ‘Peggy’ de begeleidster moesten rijden, in konvooi blijven en niet zomaar door het water of over heuvels rijden. Daar dacht de laatste bestuurder van de dag anders over. De gekke fransoos besloot om heel dicht langs te kust te rijden en over de heuvels te stunten, veels te mooi. Aangezien we op weg waren naar ons verblijf werd het tijd om de fles whisky te openen. De fles ging rond terwijl we stuk gingen om de fransoos, Peggy vond het blijkbaar minder grappig. Heel raar. In de avond was er een feestje in de kamer van de Fransen.

De volgende dag ruilden we met 2 andere Fransozen van auto, vandaag zaten we in de auto met 2 Ieren en 2 Belgen. Lachen, gieren en brullen terwijl we Ierse liedjes aan het zingen waren. Op het programma van vandaag stond een bezoek aan 2 prachtige meren, een korte boswandeling en meer strand. beide meren waren prachtig met helder zuiver water. Lekker gezwommen en van het mooie weer genoten. Het was weer een geweldige dag rijden over het zand op Fraser Island. Na de boswandeling reden we door naar de boot. het waren leuke 2 dagen en weer een hoop nieuwe mensen ontmoet.

De Ieren de we ontmoet hadden wonen en werken in Perth en waren op vakantie aan de oostkust. We werden uitgenodigd om samen met een groep andere Ieren in Brisbane kerst te vieren.

Begin van de avond kwamen we weer aan in Hervey Bay, we besloten om verder te rijden naar Rainbow Beach. Eenmaal aangekomen in het stadje wilden we aan het strand parkeren en daar slapen, uiteraard werden we weggestuurd en moesten we ergens anders slapen.

De volgende dag namen we een verfrissende duik in de zee en zijn daar even gebleven. Later op de ochtend kwamen we de 2 vriendelijke Belgen weer tegen. Kleine wereld. Op de route naar Brisbane ligt de ‘Sunshine Coast’ met onder andere het prachtige maar toeristische Noosa Heads. Hier zijn we even gestopt om te zwemmen en te lunchen, niet veel later reden we weer verder richting Brisbane.

Het plan was om een tijdje in Brisbane te blijven om werk te zoeken, maar eerst kerst en oud en nieuw. Zoals ik eerder vertelde werden we uitgenodigd om met de Ieren kerst te vieren. Het bleek een groot huis te zijn met zwembad en 3 jetski’s. Heel raar om met kerst heel de dag in het zwembad te liggen en continu bier te drinken. Op het menu stond een traditioneel Iers kerst gerecht: ‘stuffed turkey and roast potatos. Heerlijk gegeten en gedronken. In de avond kwamen nog meer Ierse vrienden langs, enorm gezellig. De avond vulden we met gekke spelletjes waarbij je woorden met gebaren moest uitdrukken. Hillarische avond. Er was genoeg ruimte voor ons om te crashen, ideaal.

De volgende ochtend vroeg vertrokken de host en de 2 die we op Fraser hadden ontmoet naar Sydney. We bleven achter met een andere meid die in Brisbane woont. Enorm brak en moe zaten we aan het ontbijt, overgebleven kalkoen, geen van ons had de wilskracht om te vertrekken. Dus met een kater nog even in het zwembad gelegen. Uiteindelijk zat er niets anders op dan op zoek te gaan naar accommodatie.

De week tot aan oud en nieuw verbleven we in een leuk hostel met bar, zwembad en bioscoop. Deze week veel de stad in geweest, sightseeing en werk zoeken.

Op oudejaarsavond bleven we in het hostel om daar met zijn alle af te tellen en naar het vuurwerk te kijken. En te drinken uiteraard. Later die nacht zijn we samen met een andere Nederlander nog naar de stad gegaan, om ergens de fles drank op te drinken, helaas betrapte de politie ons en nam de drank in beslag. Beetje jammer dit.

De volgende dag hebben we de Nieuwjaarsduik gedaan, alleen wel in warm zwembad water in de brandende zon, niet geheel hetzelfde als de Noordzee.

Tot zover Brisbane, volgend blog gaat over werken in Australië!